Saturday, September 19, 2009

Esoknye Hari Raya...Ep, 1

Sabtu, 19 Sept 2009.....





Persiapan memasang pelita 'minyak tanah'...aku highlight kan 'minyak tanah' sebab susah dah nak tgk kt bandar2 besar pakai pelita ni...kalau ada pun pakai pelita 'elektrik'...aku sendiri tak pasang kt rumah aku..kt kg baru pasang.....



tgh masak makanan tradisional bugis..'burasak & 'lepat luwey'....mana yg x familiar tu..'burasak' ni dibuat dr beras..lepat luwey plk pki pulut....my favourite kalau dicecacah dgn. daging masak kicap & ayam masak merah...mmmmm...nikmatnya Malaysia...kepada sedara2 aku di Indonesia jgnlah marah plk yer..kalau National Geographic ter...rakam



Ayahanda tercinta dah kepenatan...sebenarnya masa aku smpi mak & baba aku dah siapkan semua burasak & lepat luwey tu...sampai2 je memang dah tgh masak...nak tgu masak perlukan masa 8 jam....



dah masak pun...start masak pkl 5am...pkl 12pm dah boleh diangkat...buka puasa arini makan burasak & lepat luwey la nmpk gayanya.....



acara menukar langsir dan kusyen...dibantu oleh 3 org adik lelaki aku yg masih bujang dan 2 menantu mak aku...







Wednesday, September 16, 2009

Cuti-cuti Malaysia


Year 2008 Calendar
MALAYSIA YEAR 2009 CALENDAR
Malaysia


Malaysia School Holidays

Singapore School Holidays
P Malaysia Public Holidays
Please click the link for more details
P Singapore Public Holidays

J A N U A R Y
F E B R U A R Y
M A R C H
S M T W T F S S M T W T F S S M T W T F S




1 2 3 1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
4 5 6 7 8 9 10 8 9 10 11 12 13 14 8 9 10 11 12 13 14
11 12 13 14 15 16 17 15 16 17 18 19 20 21 15 16 17 18 19 20 21
18 19 20 21 22 23 24 22 23 24 25 26 27 28 22 23 24 25 26 27 28
25 26 27 28 29 30 31






29 30 31






A P R I L M A Y J U N E
S M T W T F S S M T W T F S S M T W T F S



1 2 3 4




1 2
1 2 3 4 5 6
5 6 7 8 9 10 11 3 4 5 6 7 8 9 7 8 9 10 11 12 13
12 13 14 15 16 17 18 10 11 12 13 14 15 16 14 15 16 17 18 19 20
19 20 21 22 23 24 25 17 18 19 20 21 22 23 21 22 23 24 25 26 27
26 27 28 29 30

24 25 26 27 28 29 30 28 29 30










31















J U L Y A U G U S T S E P T E M B E R
S M T W T F S S M T W T F S S M T W T F S



1 2 3 4





1

1 2 3 4 5
5 6 7 8 9 10 11 2 3 4 5 6 7 8 6 7 8 9 10 11 12
12 13 14 15 16 17 18 9 10 11 12 13 14 15 13 14 15 16 17 18 19
19 20 21 22 23 24 25 16 17 18 19 20 21 22 20 21 22 23 24 25 26
26 27 28 29 30 31
23 24 25 26 27 28 29 27 28 29 30









30 31














O C T O B E R N O V E M B E R D E C E M B E R
S M T W T F S S M T W T F S S M T W T F S




1 2 3 1 2 3 4 5 6 7

1 2 3 4 5
4 5 6 7 8 9 10 8 9 10 11 12 13 14 6 7 8 9 10 11 12
11 12 13 14 15 16 17 15 16 17 18 19 20 21 13 14 15 16 17 18 19
18 19 20 21 22 23 24 22 23 24 25 26 27 28 20 21 22 23 24 25 26
25 26 27 28 29 30 31 29 30




27 28 29 30 31


Whenever a public holiday falls on a Sunday, the next day shall be a public holiday.

Malaysia School Term Holidays 2009
School Day Starts
:
5th January 2009
1st Mid Term Break
:
14th March - 22nd March 2009
2nd Mid Term Break
:
30th May - 14th June 2009
3rd Mid Term Break
:
22nd August - 30th August 2009
End of the Year Break
:
21st November 2009 - 3rd January 2010
* In Kedah, Kelantan and Terengganu Term Break commerces a day earlier.

Total of School Day Including Public Holidays ..........208 days
Total of School Term Holidays................................................77days

Singapore School Holidays 2009
Semester 1 Term 1 Break
:
14th March - 22nd March 2009
Semester 1 Term 2 Break
:
30th May - 28th June 2009
Semester 2 Term 3 Break
:
5th September- 13th September 2009
Semester 2 Term 4 Break
:
21st November - 31st December 2009
Singapore Scheduled School Holidays for 2009
Youth Day
:
Sunday, 5th July 2009
Teachers´ Day
:
Tuesday, 1st September 2009
Children´s Day
:
Thursday, 1st October 2009*#
# For primary schools & primary sections of full schools only.


Saturday, September 12, 2009

Shopping Raye...2009

Pergh!...akhirnya aku dah shopping raye semalam...last week aku cuma sempat beli baju-baju melayu utk aku dan anak-anak kt Mydin USJ, biasanya aku beli kt Masjid India...aku sejak dari belum kahwin sampai la dah anak 3, tak penah tempah baju melayu..suka beli last minit punyer...seingat aku masa kecik2 dulu je sampai la aku tahun 2 kt universiti mak aku tempahkan baju kt aku..lepas dari tu...aku beli sendiri..maklumla..masa start tahun 3 tu aku dah praktikal so ada la duit lebih utk aku beli baju melayu sendiri...


Ingatkan nak shopping lepas baiki kereta..tp punyer la lama baiki kete..sampai aku dah letih nak kuar g shopping petang tu...asal2nya cuma nak repair paip coolant yg bocor je...kejap je x sampai pun sejam dah siap...nasib baiklah boleh welding je...klu tidak risau je nak balik sbb asyik nak kena top up air je...Apek tu ckp kalau nak tukar spare part tak ada...aku mula2 mmg nak suruh dia welding je..tp pekerje dia cakap ...wooo..mana boleh welding..kena tukar ni...nasib baik tokeh dia kata ok...kalau ikut experience engineering aku mmg sepatutnya boleh welding...peh! lega sikit bila dia ckp kosnya hanya rm50...aku pun cakap ok la..kasi bikin..sambil2 tu aku suruh tukar air coolant dan servis trotlle body sekali...kosnya krg rm2 nak rm100....
Panjang pulak citer pasal servis kete..disingkatkan citer...sbb rasa budget kt kete ada masih ada..aku terus pegi kt kedai aksesori....nak tukar alarm dengan handle bukak pintu aku yg dah dekat 2 bulan patah...kt sini budget aku lari..target kos nak tukar alaram cuma rm100 dah jadi rm300...pastu tokeh tu cakap boleh siap 1/2 jam jadi 3 jam...



Mula2 plan nak shopping keesokan harinya..tapi lepas je berbuka tiba2 ada semangat baru plk nak g shopping...lepas solat maghrib aku pun meluncurkan kete aku yg dah power tu Jusco Equine park...sampai kt sana lebih krg pkl 9pm..mula2 mood tu ada ..tp sampai sana Iman plk buat hal...menangis plk nak belon...terpaksa la lari g carik belon...



Sedar tak sedar byk jugak aku belanja....pergh! x ingat punyer...pkl 11pm kami semua baru siap shopping...beli punyer beli..rupa2nya aku tak beli pun T'shirt raye utk aku...terpaksa kena pegi carik lagi..

Thursday, September 10, 2009

Launching 36" Class 600 Ball Valve


BE PROUD & THANK YOU VERY MUCH FOR YOUR EXCELLENT TEAM WORK TODAY........THE MIR WAY




Tuesday, September 8, 2009

Hang Tuah gagal SPM???

Kalau korang nak tau...rupa-rupanya Hang Tuah failed SPM...tu sebab dia kena hukum bunuh dengan sultan...tak caya cuba dengar video ni.....memang sadis giler...kesian pun ada...

Monday, September 7, 2009

Emel pertama dari anakku...

Hari Sabtu yang baru lalu, sedang aku sibuk modify-modify blog aku...tiba-tiba anak aku yang no.2(6 thn) nak mintak pakai komputer...biasalah selalunya dia buat main game ataupun bukak youtube..citer digimon, ultraman, bakugan, dll...dia ni aku tgk mmg lain dari yang lain..lain ckit dari abang dia yg berumur 8 thn tu...terror ckit la dari abang dia...kalau abang dia dulu darjah satu baru laju nak membaca & mengeja..tapi dia ni..baru tadika dah tau baca & eja..

Oya!..citer pasal tadi tu...pasal nak mintak pakai komputer..aku ingatkan dia nak buat main game atau bukak youtube...tapi kali ni permintaan dia pelik ckit..dia nak tulis emel..mmmmm..aku pun tanyer dia ...emel tu apa?...dgn konfiden je dia jawab..ala..yang anta surat tu...aku tanyer dia nak anta kt sapa?...kt kawan, Hafizi...dia jawab sambil tersengih malu...ingatkan kt awek td..
Aku tanyer lagi..mana dia tau pasal emel ni..sapa ajar? dgn konfiden malu..dia jawab saya tau sendiri la...aku pun tanyer lagi mcmn dia boleh tau?...selamber je dia jawab...saya kan 'genius'..sambil dia tersenyum malu..malu pasal puji diri sendiri kot...

Lantas, aku pun buatkan lah dia emel address....'adibhaikal@gmail.com'...pwd dia bubuh sendiri..peh! aku pun susah nak ingat..rupa2nya dia pakai pwd komputer makcik dia...tp aku pun rasa dia ni mmg power...sbb. masa balik kg. minggu lepas aku nak bukakla komputer adik ipar aku ni..tp aku lupa plk pwd dia..pastu aku tanyer la anak aku ni...tak sangka dia masih ingat w/pun dah sebulan dia tak pakai komputer tu...

ni la dia hasil emel yg aku dapat luahan hati seorang anak...hehehe..






.

Saturday, September 5, 2009

BEBERAPA ISU RAWATAN KESIHATAN SEWAKTU BERPUASA

Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu `Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah
(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)


Salah satu perkara yang MEMBATALKAN PUASA itu ialah memasukkan sesuatu ‘benda’ dengan sengaja ke dalam rongga melalui lubang yang terbuka.

‘Benda’ yang dimaksudkan di atas ialah apa-apa jua benda, tidak kira banyak atau sedikit, sama ada benda yang boleh dimakan seperti biji lenga atau yang tidak boleh dimakan seperti batu kecil. Apabila disebut benda, maka tidaklah termasuk rasa atau bau. Sekiranya yang masuk ke dalam rongga seseorang yang BERPUASA itu adalah rasa atau bau itu, maka TIDAKLAH MEMBATALKAN PUASANYA.

‘Dengan sengaja’ bermaksud memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga sama ada dilakukannya sendiri atau dilakukan oleh orang lain dengan keizinannya.

‘Rongga’ pula adalah rongga yang mempunyai fungsi untuk memproses sama ada makanan atau ubat ataupun tidak seperti rongga otak, kerongkong atau rongga mulut, rongga hidung, rongga telinga, perut, dubur, faraj, pundi-pundi kencing, lubang tempat keluar air kencing lelaki dan lubang tempat keluar air susu.

‘Lubang yang terbuka’ pula adalah lubang tempat masuk atau keluar sesuatu, sama ada lubang itu wujud sejak lahir seperti mulut, hidung, telinga dan dubur ataupun lubang yang baru wujud seperti luka.

Hukum Beberapa Isu RAWATAN KESIHATAN Sewaktu BERPUASA
Berikut ini jawapan kepada beberapa permasalahan mengenai hukum memasukkan sesuatu ke dalam rongga yang terbuka ketika BERPUASA lebih-lebih lagi perkara yang berkaitan dengan RAWATAN KESIHATAN yang melibatkan rongga-rongga yang disebutkan di atas.

Secara ringkas, jawapan kepada permasalahan tersebut dibahagikan kepada tiga bahagian, iaitu:
1. RAWATAN yang MEMBATALKAN PUASA
2. RAWATAN yang TIDAK MEMBATALKAN PUASA dan
3. RAWATAN yang TIDAK MEMBATALKAN PUASA dengan bersyarat.


1. RAWATAN Yang MEMBATALKAN PUASA
Antara RAWATAN yang MEMBATALKAN PUASA adalah:
i. Menerima RAWATAN Dialisis Haemo dan Dialisis Peritoneal Bagi Pesakit Buah Pinggang
Pada kebiasaannya pesakit buah pinggang diberikan salah satu dari tiga jenis RAWATAN iaitu:

* RAWATAN tanpa bercuci (bagi buah pinggang rosak tetapi tidak sampai ke tahap yang memerlukan dialisis)
* RAWATAN dialisis atau pencucian
* Pemindahan buah pinggang


Bagi pesakit yang menghidapi kerosakan buah pinggang (iaitu apabila kurang 5% dari bahagian buah pinggang yang berfungsi dan tidak menerima RAWATAN pemindahan buah pinggang) akan menerima RAWATAN dialisis atau pencucian buah pinggang. RAWATAN dialisis ini pula terbahagi kepada dua iaitu:

* Dialisis Haemo
* Dialisis Peritoneal


Dialisis Haemo atau ‘Hemodialysis’ ialah RAWATAN penyucian darah yang dijalankan di luar tubuh pesakit dan dimasukkan semula ke dalam tubuhnya menyebabkan darah yang dimasukkan akan sampai ke rongga perut dan seterusnya ke jantungnya dan kemudian akan diproses untuk sampai ke seluruh badan. Proses ini dijalankan menggunakan mesin. Pada kebiasaannya RAWATAN ini dilakukan 3 kali dalam seminggu dan setiap RAWATAN memakan masa selama 4 hingga 6 jam.

Dialisis Peritoneal atau ‘Peritoneal dialysis’ ialah RAWATAN penyucian darah yang dilakukan dengan menggunakan cecair khas yang dinamakan dialisat. Benda buangan di dalam darah akan diresap ke dalam dialisat ini. Untuk memasukkan dialisat, satu tiub yang dinamakan ‘catherer’ dimasukkan ke dalam ruang perut si pesakit. Melaluinya, dialisat dapat dimasukkan ke dalam ruang perut dan dibiarkan untuk beberapa waktu bagi proses penyucian darah.

Berdasarkan penjelasan kedua-dua cara RAWATAN yang disebutkan di atas, maka BATAL PUASA pesakit yang BERPUASA ketika menjalani RAWATAN berkenaan. Walau bagaimanapun, RAWATAN yang dijalankan itu adalah merupakan suatu keuzuran yang dibenarkan syarak (‘uzur syar‘ie), yang membolehkan si pesakit untuk berbuka kerana menjalani RAWATAN tersebut tetapi WAJIB baginya mengqadha PUASA yang ditinggalkan itu.

ii. Bertambah Darah Atau Air
Jika seseorang itu memasukkan darah melalui urat besar ke dalam badannya ketika BERPUASA, maka BATAL PUASANYA kerana darah itu akan sampai ke rongga perutnya dan seterusnya ke jantungnya dan darah itu akan diproses untuk sampai ke seluruh badan.

Begitulah juga BATAL PUASA bagi pesakit yang disuntikkan air seperti air gelukos bagi tujuan mengenyangkan kerana air yang disuntikkan itu akan sampai ke perutnya, bahkan sampai ke perut besarnya dan ma‘idahnya iaitu tempat memproses makanan.

2. RAWATAN Yang TIDAK MEMBATALKAN PUASA
Antara RAWATAN yang TIDAK MEMBATALKAN PUASA adalah:
i. Menderma Darah
Adapun orang yang menderma darah ketika sedang BERPUASA, TIDAK BATAL PUASANYA, kerana tempat memasukkan alat mengambil darah tersebut bukan pada lubang yang terbuka seperti mulut, hidung, dubur dan telinga.

ii. Memakai Kanta Lekap (Contact Lens)
Adapun memakai kanta lekap (contact lens) di kelopak mata ketika BERPUASA TIDAK MEMBATALKAN PUASA si pemakainya kerana mata tidak termasuk antara rongga seperti yang dijelaskan di atas.

3. RAWATAN Yang TIDAK MEMBATALKAN PUASA Dengan Bersyarat
Antara RAWATAN yang TIDAK MEMBATALKAN PUASA dengan bersyarat adalah:
i. RAWATAN Pergigian
Rongga mulut merupakan salah satu rongga yang perlu dijaga ketika sedang melakukan PUASA. Jika masuk sesuatu benda ke dalam HAD BATIN mulut, maka akan BATAL PUASA seseorang itu.

Adapun rongga mulut itu terbahagi kepada HAD ZAHIR dan HAD BATIN. HAD ZAHIR mulut itu ialah dari tempat keluar makhraj huruf "Ha (nipis)" hingga ke atas mulut. Manakala HAD BATIN mulut itu ialah dari tempat keluarnya makhraj huruf "Hamzah" atau "Ha (tebal)" hingga ke bawah (kerongkong). Apabila orang yang BERPUASA memasukkan sesuatu benda ke dalam mulutnya dan sampai kepada HAD BATIN, maka BATAL PUASANYA.

Oleh yang demikian, jika seseorang menjalani pemeriksaan dan RAWATAN pergigian dalam rongga mulut pada bahagian HAD ZAHIR sahaja dan tidak sampai kepada HAD BATIN yang disebutkan di atas, maka PUASANYA adalah SAH dan TIDAK BATAL.

Begitu juga suntikan yang dilakukan ketika menjalani RAWATAN TIDAK MEMBATALKAN PUASANYA, kerana suntikan yang dilakukan pada bahagian gusi itu tidak sampai kepada rongganya yang boleh MEMBATALKAN PUASA.

Sebagai langkah berjaga-jaga adalah disarankan supaya benda-benda yang terkumpul ketika dia menjalani pemeriksaan dan RAWATAN pergigian seperti air liur, kahak atau darah hendaklah sentiasa dibuang atau disedut dengan alat perubatan yang disediakan seperti suction (penyedut cecair iaitu alat untuk memindahkan cecair yang tidak diperlukan melalui satu tiub untuk dibuang). Dia juga hendaklah membersihkan rongga mulutnya dengan air yang bersih. Ini bertujuan untuk mengelak dari tertelan air liurnya yang bercampur dengan darah kerana ia boleh mengakibatkan PUASANYA BATAL.

ii. Ubat Titik Mata
Menitikkan air titik mata seperti ubat titik eye-mo pada mata ketika BERPUASA juga TIDAK MEMBATALKAN PUASA, kecuali jika diyakini cecair tersebut masuk ke kerongkong, lalu ditelannya, maka BATAL PUASANYA. Akan tetapi jika diludahkannya TIDAKLAH MEMBATALKAN PUASANYA. Jika yang sampai ke kerongkong itu hanya rasanya bukan cecair itu, jika ditelan TIDAK MEMBATALKAN PUASANYA, kerana rasa itu tidak dinamakan benda (‘ain).

Penutup
Begitulah serba sedikit penjelasan hukum berkaitan RAWATAN KESIHATAN yang dilakukan melalui rongga ketika menjalani ibadah BERPUASA. Semoga penjelasan ini dapat memberi pengetahuan, terutama kepada mereka yang menjalani RAWATAN sebagaimana di atas.

Rahsia Di Sebalik Demammu!!!!

Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu `Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah
(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)


DEMAM itu ialah penyakit yang menyebabkan suhu tubuh melebihi suhu biasa. Jika demikian tiada siapa pun yang tidak pernah merasa DEMAM, namun apakah hakikat penyakit DEMAM itu sebenarnya dari sudut agama dan apakah pula hikmahnya?

Hakikat DEMAM
Sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu ‘Omar Radhiallahu ‘anhuma mengatakan yang maksudnya: "DEMAM berasal dari kepanasan api Neraka yang mendidih, maka padamkanlah ia dengan air" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Dalam hadis yang diriwayatkan daripada ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha dari Nabi Shallallahu ‘alaihi Wasallam, Baginda bersabda yang maksudnya: "DEMAM adalah dari panas api Neraka yang mendidih, dari itu dinginkanlah ia dengan air" (Hadis riwayat Muslim).

Dalam kitab ‘Umdah Al-Qari menyebutkan bahawa panas yang lahir dari tubuh orang yang DEMAM itu adalah secebis daripada kepanasan api Neraka. Allah telah menzahirkannya pada diri orang yang DEMAM itu dengan sebab-sebab yang tertentu agar dia mengambil iktibar daripadanya, sebagaimana Allah telah menzahirkan berbagai jenis kegembiraan dan kenikmatan yang berasal dari nikmat-nikmat Syurga untuk menjadi pengajaran dan petunjuk baginya.

Sebahagian ulamak berpendapat bahawa apa yang dimaksudkan dengan kepanasan api Neraka di sini ialah satu perumpamaan antara panas orang yang DEMAM dengan panas api Neraka sebagai peringatan kepada diri manusia betapa panasnya api Neraka. Namun pendapat ini disanggah oleh Ath-Thayyibi dengan mengatakan bahawa ia tidak sesuai untuk dijadikan sebagai perumpamaan, bahkan DEMAM itu memang lahir atau berasal dari kepanasan api Neraka sedari mula atau sebahagian dari hembusan api Neraka.

Adapun maksud "mendinginkannya dengan air” itu menurut Ibnu Al-Ambari ialah bersedekah dengan air, kerana ada riwayat mengatakan bahawa sedekah yang paling AFDHAL itu ialah memberi minum air.

Mengeluh Dan Mengadu Kerana DEMAM
Memang tidak dinafikan bahawa ada setengah orang mengeluh kerana DEMAM atau mengerang kerana kesakitan. Apakah perbuatan ini diharuskan dalam agama?

Sebenarnya kita tidak dilarang untuk mengadu atau mengeluhkan kesakitan kita kepada Allah Subhanahu Wa Ta‘ala. Apa yang dilarang ialah kita mengeluh dan mengadukannya kepada orang lain sesama manusia. Nabi Shallallahu ‘alaihi Wasallam sendiri, para sahabat dan pengikut-pengikut mereka, pernah mengadukan kesakitan mereka. Diriwayatkan bahawa Al-Hasan Al-Bashri sewaktu sahabat-sahabatnya datang ke rumahnya, mereka menemuinya sedang mengadukan sakit giginya kepada Allah Subhanahu Wa Ta‘ala dengan berkata yang ertinya: "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada (yang lain) yang mengasihani".

Adapun yang dimaksudkan dengan larangan mengadukan kesakitan kepada sesama manusia itu ialah mengadukannya dengan cara merasa jemu dan benci dengan penyakit itu. Akan tetapi jika seseorang itu memberitahu atau menceritakan penyakitnya kepada kawan-kawannya supaya mereka dapat mendoakannya sembuh, maka dalam hal ini tidaklah menjadi satu kesalahan. Begitu juga jika seseorang itu mengeluh kerana sakit, tetapi keluhannya itu boleh mendatangkan kerehatan kepadanya atau boleh meredakan kesakitannya, maka tidaklah juga menjadi apa-apa.

Al-Qur’an ada menceritakan tentang kesabaran Nabi Ayyub ‘Alaihissalam dalam menempuhi segala penderitaan. Di antara penderitaan yang Nabi Ayyub alami ialah berpenyakit gatal. Penyakit gatal ini sangat dahsyat. Apabila digaru dengan kuku, maka kuku baginda akan tanggal, tetapi masih juga bertambah gatal. Kemudian baginda terpaksa menggarunya dengan barang yang kesat. Tidak cukup dengan itu, baginda menggaru badannya dengan pecahan periuk dan akhirnya dengan batu. Namun masih juga merasa gatal. Sehingga dengan tidak disedarinya dagingnya telah luka dan koyak. Maka keluar dari tubuh baginda yang luka itu, nanah yang baunya sangat busuk. Orang ramai yang tinggal di sekitarnya tidak tahan dengan bau busuk itu, lalu mereka keluarkan Nabi Ayyub dari negeri tempat tinggalnya ke tempat terpencil. Semua orang memencilkannya kecuali isterinya yang merawatnya.

Nabi Ayyub tidak pernah mengeluh dengan apa yang menimpanya, bahkan dia bersifat sabar dan tahan menderita. Apa yang dilakukannya hanyalah bermohon kepada Allah agar mengasihaninya. Cubalah kita perhatikan permohonan Nabi Ayyub yang disebutkan di dalam Al-Qur’an:



Tafsirnya: "Dan Nabi Ayyub, ketika dia berdoa merayu Tuhannya dengan berkata: "Sesungguhnya aku disentuh (ditimpa) penyakit, sedang Engkaulah saja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani" (Surah Al-Anbiya’:83).

Jika kita perhatikan kalimat-kalimat yang disebut oleh Nabi Ayyub ‘Alaihissalam dalam ayat ini, alangkah halusnya budi bahasa baginda dalam rayuannya kepada Allah Subhanahu Wa Ta‘ala. Baginda menyebut "aku disentuh” dan tidak menyebut perkataan "aku ditimpa”. Di sini menggambarkan bahawa celaka itu sendiri yang datang menyentuh dirinya. Nabi Ayyub tidak menyebut juga "atas kehendakMu”, kerana kesopanannya yang sangat tinggi terhadap Allah Subhanahu Wa Ta‘ala. Selepas itu, rayuan baginda disudahi dengan kata-kata yang halus juga iaitu: "Sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala yang mengasihani”.

Pada suku kata pertama, Nabi Ayyub mengadukan perasaannya yang dapat menimbulkan rasa kasihan dan pada suku kata kedua disebutkannya sifat Allah yang lebih pengasih daripada sesiapa jua pun yang pengasih. Hanya inilah permohonan Nabi Ayyub kepada Allah. Dia tidak merungut dan mengeluh, apatah lagi menyesali apa yang telah berlaku. Dia cuma memohon belas kasihan daripada Allah Subhanahu Wa Ta‘ala.

Inilah satu kisah yang patut kita ambil iktibar, pengajaran dan contoh tauladan daripadanya. Walaupun Nabi Ayyub telah ditimpa penyakit, harta bendanya punah-ranah, anak-anaknya ditimpa malang dan mati semuanya, tetapi berkat sabarnya dan imannya, Allah Subhanahu Wa Ta‘ala telah mengabulkan doa dan rayuannya, lalu dia pun sembuh seperti sediakala dan berkembanglah keturunannya serta dikurniakan harta benda yang melimpah ruah.

Mencaci-Maki DEMAM
Selaku seorang Muslim yang beriman, sepatutnya memiliki sifat sabar dan tidak mengeluh apabila ditimpa DEMAM. Orang yang tidak mempunyai sifat sabar semasa ditimpa DEMAM, mungkin tidak akan dapat mengawal dirinya dari mencaci maki penyakit ini, sedangkan kita dilarang berbuat demikian oleh Nabi Shallallahu ‘alaihi Wasallam. Ini bersandarkan kepada sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Jabir Radhiallahu ‘anhu:

Maksudnya: "Bahawasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam telah berkunjung ke rumah Ummu Sa’ib atau Ummu Musayyib, lalu Baginda bersabda: "Apa halnya engkau wahai Ummu Sa’ib atau Ummu Musayyib menggigil?".
Dia menjawab: "DEMAM, semoga Allah tidak memberikan berkat kepadanya”.
Nabi Shallallahu ‘alaihi Wasallam bersabda: "Jangan engkau memaki penyakit DEMAM, kerana dia menghilangkan kesalahan Bani Adam (manusia) sebagaimana landasan (tukang besi) menghilangkan kotoran (karat) besi” (Hadis Riwayat Muslim).

Begitulah segala apa jua yang datang semuanya daripada Allah, sama ada berupa rahmat hendaklah kita syukuri, atau berupa musibah maka hendaklah kita sabar menempuhinya.

DEMAM Penebus Dosa
Sebenarnya larangan mencaci maki DEMAM itu mempunyai RAHSIA atau hikmat tertentu yang wajar kita ketahui dan ingati.

Diriwayatkan dari Al-Hasan bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi Wasallam bersabda yang maksudnya: "Sesungguhnya Allah menghapuskan seluruh kesalahan seorang Muslim yang beriman dengan DEMAM yang dideritainya satu malam” (Hadis riwayat Ibn Abi Ad-Dunya).

Begitu juga hadis yang diriwayatkan oleh Muslim daripada Jabir Radhiallahu ‘anhu yang disebutkan sebelum ini, mempunyai maksud yang sama. Jelasnya, kedua-dua hadis ini menerangkan bahawa DEMAM yang menimpa seseorang itu boleh menghapuskan dosa-dosanya yang telah lalu.

Penutup
Jadi, ditimpa DEMAM itu adalah sesuatu yang menguntungkan kerana ia menghapuskan dosa. Natijah yang lain, ia akan memantapkan keimanan bagi sesiapa yang memahaminya.

RENUNGAN: SIAPA DEMAM.. ROH @ TUBUH ???
Adapun yang terima sesuatu ujian itu adalah ROHMU. Dan ROHMU itu pula sifatnya boleh melangkaui sebarang masa, sebarang tempat dan sebarang keadaan sama ada kamu sedari ketika jagamu atau tidak kamu sedari tika lenamu, salah satu dalilnya lihatlah pada MIMPIMU. Bila ROHMU itu mengembara ke sesuatu tempat atas izin perintah Allah Taala tanpa pengetahuan TUBUHMU, sekembalinya ROH itu ke TUBUH, maka TUBUH juga akan merasai sebagaimana ROH itu telah merasa. Jika ROHMU itu menerima nikmat maka TUBUHMU juga merasa akan nikmat itu seperti seronok, gembira. Jika ROHMU itu menerima seksa maka TUBUHMU juga dapat merasa akan seksa itu seperti sakit, takut.

Adapun dalam Hakikat DEMAM, ada pendapat mengatakan bahawa atas izin perintah Allah Taala kemungkinan ROH seseorang itu telah dijemput terlebih dahulu untuk melihat bagaimana keadaannya panas api Neraka. Maka bila ROH seseorang itu telah kembali semula ke TUBUH, maka bahang panasnya api Neraka itu masih boleh terasa hingga ke TUBUHNYA pula. Ini kerana ROH dan TUBUH itu saling kamil mengkamil (bersatu padu) tidak bercerai berai selagi ada NYAWA. Begitu juga bila TUBUH sakit maka ROH juga akan merasa sakit. Ketahuilah bahawasanya TUBUHMU itu hanyalah sebagai satu alat untuk menyatakan akan kehadiran ROHMU itu.

Dan Hakikat DEMAM ini tidak lain tidak bukan hanyalah sebagai peringatan penuh kasih sayang dari Tuhan Yang Maha Pencipta kepada hambanya tika masih hidup di dunia. Peringatan apa? yakni peringatan agar "Jangan kamu jadikan Neraka itu sebagai tempat diammu di Akhirat kelak". Dan panasnya api Neraka itu hanya boleh dipadamkan atau didinginkan dengan air.......air apa? yakni "AIR SOLAT". Maka benarlah sabda Nabi SAW: "DEMAM berasal dari kepanasan api Neraka yang mendidih, maka padamkanlah ia dengan air" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) atau "DEMAM adalah dari panas api Neraka yang mendidih, dari itu dinginkanlah ia dengan air” (Hadis riwayat Muslim).

Membayar Fidayah Puasa- Memadaikah dengan Wang?

Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu `Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah
(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)


FIDYAH bermaksud denda atau tebusan yang dikenakan kepada orang Islam yang melakukan beberapa kesalahan tertentu dalam ibadah. Ia juga merujuk kepada menebus ibadah dengan memberi sedekah kepada fakir miskin berupa makanan yang mengenyangkan.

Seseorang yang TIDAK MAMPU BERPUASA dengan sebab-sebab uzur yang dibenarkan oleh syarak seperti sakit, orang yang dalam pelayaran, orang tua, perempuan hamil yang takut mendatangkan mudarat kepada dirinya atau anaknya atau kedua-duanya dan seumpamanya, maka DIHARUSKAN berbuka dengan masing-masing DIWAJIBKAN qadha sejumlah hari-hari yang ditinggalkan atau dengan membayar FIDYAH atau kedua-duanya.

Allah Subhanahu wa Ta‘ala berfirman:



Tafsirnya: "(PUASA yang DIWAJIBKAN itu ialah) beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam pelayaran, (bolehlah dia berbuka), kemudian WAJIBLAH dia BERPUASA sebanyak (hari yang dia berbuka) itu pada hari-hari yang lain; dan WAJIB atas orang yang tidak terdaya BERPUASA (kerana tua dan sebagainya) membayar FIDYAH iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran FIDYAH) lebih daripada yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (walaupun demikian) BERPUASA itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi FIDYAH), kalau kamu mengetahui” (Surah al-Baqarah:184).

Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhuma telah meriwayatkan mengenai orang yang sangat tua yang DIWAJIBKAN FIDYAH. Beliau berkata:



Maksudnya: "Orang yang sangat tua di kalangan lelaki atau perempuan yang keduanya tidak mampu BERPUASA, hendaklah memberi makan orang miskin bagi setiap hari sebagai ganti” (HR.al-Bukhari).

Diriwayatkan lagi dalam sebuah hadis bahawa Abdullah bin Umar Radhiallahu ‘anhuma telah ditanya mengenai seorang perempuan hamil yang takut mendatangkan mudarat kepada anaknya, adakah ke atas perempuan yang hamil yang takut mudarat kepada anaknya itu BERPUASA?

Lalu beliau berkata:



Maksudnya: "Berbuka dan berilah satu cupak makanan (hinthah) kepada orang miskin setiap hari” (HR.al-Baihaqi).

Siapakah Yang Dikenakan FIDYAH PUASA?
Menurut hukum syarak, terdapat beberapa golongan orang yang dikenakan FIDYAH, iaitu:

i. Wanita Hamil
Wanita hamil atau yang menyusukan anak jika dia berbuka PUASA kerana takut mendatangkan mudarat kepada dirinya, maka WAJIB dia mengqadha PUASA yang ditinggalkannya tanpa perlu membayar FIDYAH.

Akan tetapi jika dia berbuka PUASA kerana takut mendatangkan mudarat kepada anaknya, maka dia WAJIB mengqadha PUASA yang ditinggalkannya dan DIWAJIBKAN juga dia membayar FIDYAH bagi setiap hari yang luput kerana dia berbuka untuk mengelakkan mudarat ke atas nyawa anak yang dalam kandungannya atau mudarat ke atas nyawa anak susuannya akibat kekurangan air susu jika dia BERPUASA.

ii. Orang Tua dan Orang Sakit
Orang yang sangat tua (yang tidak berdaya melakukan PUASA) dan orang yang sangat sakit yang tidak ada harapan untuk sembuh. Mereka ini tidak DIWAJIBKAN ke atasnya BERPUASA, akan tetapi DIWAJIBKAN ke atasnya FIDYAH.

iii. Orang Yang Meninggalkan PUASA
Orang yang meninggalkan PUASA kemudian dia melengah-lengahkan atau melambatkan qadha PUASANYA sehingga datang bulan Ramadhan yang baru, sedangkan dia berdaya untuk mengqadhanya, orang yang semacam ini dia adalah BERDOSA kerana melambatkan qadha PUASA yang ditinggalkannya, di samping WAJIB baginya mengqadha PUASA yang luput serta membayar FIDYAH bagi setiap hari yang ditinggalkannya itu.

Sukatan FIDYAH PUASA
FIDYAH PUASA itu ialah memberi makan orang fakir dan miskin dan sukatannya ialah sebanyak satu mudd (cupak) beras atau apa-apa juga bijirin yang menjadi makanan asasi sesebuah negeri itu. Adapun satu mudd itu adalah sebagai ganti bagi satu hari PUASA yang ditinggalkan. Satu mudd adalah bersamaan 15 tahil atau 567 gram (566.85 gram) bagi Negara Brunei. Sukatan satu mudd ini berubah mengikut kadar yang ditetapkan pemerintah di sesuatu tempat.

Contohnya seseorang itu meninggalkan PUASA sebanyak 6 hari pada bulan Ramadhan 1429H, namun dia melambat-lambatkan qadhanya sehingga datang bulan Ramadhan 1430H, maka WAJIB baginya membayar FIDYAH di samping mengqadha PUASANYA yang tertinggal. Untuk mengetahui jumlah FIDYAH dalam bentuk sukatan atau timbangan adalah seperti berikut:

Jumlah qadha adalah sebanyak 6 hari
1 hari PUASA yang ditinggalkan dikenakan 1 mudd atau 567 gram.
6 hari PUASA dikenakan 6 mudd (567 gram x 6 = 3,402 gram iaitu sebanyak 3kg 402g).

Bolehkah Dibayar Dengan Kadar Harga Atau WANG?
Dari segi gantian nilai pula, perlu diingat bahawa di dalam mazhab asy-Syafi‘e FIDYAH TIDAK SAH dikeluarkan dengan harganya atau WANG. Akan tetapi sebagai irsyad, adalah dibolehkan bertaqlid dengan mazhab Hanafi bagi sesiapa yang hendak membayar FIDYAHNYA dengan harganya atau WANG.

Oleh yang demikian, gantian harga atau WANG kepada satu mudd yang bersamaan 15 tahil atau 567 gram (566.85 gram) bagi Negara Brunei bagi satu hari PUASA Ramadhan yang ditinggalkan; setakat Irsyad Hukum ini ditulis ialah $0.71 (tujuh puluh satu sen) bagi beras wangi ataupun $0.48 (empat puluh lapan sen) bagi beras Siam. Kadar ini berubah mengikut harga yang ditetapkan pemerintah di sesuatu tempat.

Berdasarkan penerangan di atas, bagi mereka yang DIWAJIBKAN mengqadha PUASA Ramadhan, maka hendaklah dia menunaikannya dengan seberapa segera bilamana ada keupayaan. Begitu juga dalam keadaan-keadaan tertentu bagi mereka yang DIWAJIBKAN mengeluarkan FIDYAH perlulah mengambil perhatian kerana FIDYAH merupakan KEWAJIPAN yang mesti dilaksanakan. Bilamana ada kemampuan, maka tunaikanlah tanpa berlengah-lengah. Tambahan pula jika ia tidak ditunaikan pada tahun tersebut sehingga masuk Ramadhan pada tahun yang selanjutnya, maka kiraan FIDYAH tersebut akan berganda dan meningkat.

Bahkan bagi mereka yang telah meninggal dunia, jika si mati ada meninggalkan harta-pusaka yang mencukupi, maka FIDYAH PUASA itu merupakan hutang yang bersangkut-paut dengan hak-hak Allah yang WAJIB didahulukan sepertimana zakat, haji, nazar, kaffârah dan seumpamanya.

Penutup
Berdasarkan keterangan mengenai KEWAJIPAN FIDYAH PUASA terhadap beberapa golongan tertentu, jelas bahawa ibadah PUASA merupakan KEWAJIPAN yang tidak boleh tidak, WAJIB dilaksanakan sehinggakan apabila luput satu hari saja, WAJIB diqadha atau dibayar FIDYAH atau kedua-duanya. Perlu diingat bahawa apabila seseorang itu dikenakan FIDYAH kerana sebab-sebab sebagaimana yang dijelaskan di atas, maka KEWAJIPAN ini akan ditanggungnya selama mana dia belum melunaskan bayaran FIDYAHNYA. Maka bersegeralah melunaskan bayaran FIDYAHMU sementara masih berkemampuan dan mengingati bilangan harinya !!!

RENUNGAN: KALKULATOR TAKSIRAN FIDYAH PUASA NEGERI KEDAH

Bilangan hari puasa ditinggalkan (setahun)
6
Jumlah tahun puasa ditinggalkan
1
Harga beras secupak (RM)
2.60
Kiraan : 1 gantang baghdad = 3 cupak 1 kepul
1 gantang baghdad = 3.063 kg

Panduan : Isikan bilangan hari yang ditinggalkan, jumlah tahun ditinggalkan dan harga beras secupak. Kemudian tekan butang Taksir Fidyah.



Taksiran Fidyah bagi 1 tahun dengan purata 6 hari setahun dan harga beras secupak bersamaan RM2.60:

Jika anda meninggalkan puasa sebanyak 6 hari dan tidak menggantikannya sehingga melepasi 1 kali Ramadan, maka jumlah fidyah yang perlu dibayar ialah 6 cupak beras atau bersamaan dengan RM15.60.

Akan tetapi, jika anda meninggalkan puasa sebanyak 6 hari setiap tahun sehingga melepasi 1 kali Ramadan, maka jumlah fidyah yang perlu dibayar ialah 6 cupak beras atau bersamaan dengan RM15.60.

Sila rujuk carta di bawah:
Ramadan 1
6

= 6 cupak


Tamat Taksiran.

KALKULATOR TAKSIRAN FIDYAH PUASA WILAYAH PERSEKUTUAN

1 Cupak beras = ¼ gantang Baghdad
1 Gantang Baghdad bersamaan dengan 2.7kg
Kadar Nilaian yang telah ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan pada tahun 2009 secupak beras = RM1.75

Contoh Fidyah:
Sekiranya seseorang meninggalkan puasa 3 hari dan tidak mengqadhakan sehingga masuk Ramadhan berikutnya, wajid keatasnya mengqadhakan puasanya serta membayar fidyah (3 hari x 2 tahun x RM1.75 = RM10.50)

KALKULATOR TAKSIRAN FIDYAH PUASA NEGERI JOHOR
Kadar Fidyah dikira berdasarkan kadar harga beras (makanan asasi penduduk) sebanyak 675 gram. Kadar tersebut berubah mengikut harga yang ditetapkan pemerintah di sesuatu tempat.

Kadar fidyah bagi tahun 1429H ialah RM 1.25 sehari.
Pengiraan Fidyah (beras)
1 gantang Baqdad = 2.7kg
1 cupak beras = 675gram
atau bersamaan dengan RM 1.25 bagi sehari yang ditinggalkan

Pengiraan Fidyah
Kaedah 1: Sekiranya seseorang telah meninggalkan puasa selama 10 hari pada tahun 2005, pengiraannya seperti berikut:
2005
2006 1+ } 6
2007 2+
2008 3
Jumlah 6

6 x RM5.00 (fitrah semasa) x 10 hari (tinggal puasa)
--------------------------------------------------------------------------------------
4 ( nilai mud / cupak )

= RM 75.00


Kaedah 2: Seseorang meninggalkan puasa selama 10 hari tetapi sudah bertahun-tahun dan tidak mengetahui tahun bila ditinggalkan puasanya itu, Pengiraannya seperti berikut:

3 ( ulama bersepakat) x RM 5.00 (fitrah semasa ) x 10 hari (tinggal puasa)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4 { nilai mud / cupak )

=RM 37.50

Sudahkah anda melunaskan bayaran FIDYAH PUASA ???