Friday, August 28, 2009

bulan ramadhan....satu ujian

salam ramadhan kepada pembaca sekalian ...

mmm..nampaknya sudah masuk hari ke lapan kita puasa ....banyak sungguh cabaran untuk aku menghadapi bulan mulia ni ..almaklumlah anak dah tiga ..dah mula membesar pulak tu ...memang satu cabaran untuk aku ..tp alhamdulillah isteri aku ni kuat semangat ....dan lebih GARANG dari aku ...eheh..so keje aku mudah ...senang cakap isteri sbg assisstant yg jadi tukang kejut anak2

Haikal pulak macam biasa lebih hebat dari biasa ..memang dia puasa tp ada menu yang diminta..KFC la..Kinder Bueno la...dan macam2 lah dia mintak ..yg kelakar pulak bila kita kejut sahur bagi minum milo..bila bangun pagi dia lupa dia sahur ..kena sahur kali ke dua kol 8 pagi..pastu dia puasa la sepanjang hari....alahai...aku biarkan jelah..lagipun baru enam tahun.aku nak latih anak - anak aku berpuasa sedari kecil supaya dia sentiasa berada dalam " bi'ah " islamiyah ...seterusnya dapat hidup suasana yang baik dan aku berharap dengan didikan ini akan menjaga dirinya insan berguna apabila dia besar kelak ...memandangkan anak2 generasi sekarang sedikit sebanyak membuat aku takut untuk menghadapi masa depan ....

Bila anny ( wife aku le ) ..itulah istilah yg aku beri utk isteri aku ni .,,aku ni bukan romantik ..anny selalu merajuk sbb aku ni guna bahasa "aku" dan engkau " je ngan dia ..dia rasa macam aku tak sayang .. tp itulah aku ..heeh..walhal ..masa nak mengorat siap aku guna perkataan abang ...tp time tu dia x suka...maybe sbb belum kahwin..geli katanya...hehehhe

Alamak/...sebenarnya nak citer pengalaman terawikh ngan anak2 terutama yang no 2 si haikal ni,,,baru habis dua rakaat ,tanya lagi " baba ...dah habis ke ?"macam tu lah dia asyik tanya sepanjang solat terawikh..sebenarnya sedikit sebanyak merisaukan aku ..aku harap bila dia besar dia akan suka solat terawikh.....masuk hari ke-3, dia dah tanyer2 dah..lepas aku tegur dia...bila habis salam, aku pandang belakang...tengok dia orang berdua ada lagi bersembahyang..not bad lah...tak la mcm anak2 orang lain yg main lari2 masa orang tengah sembahyang....Kalau kat rumah, aku suruh dia orang berdua solat berjemaah...saje aku nak train Aiman supaya menjadi ketua yg baik....hehehe....Walaupun Haikal agak nakal sikit...tapi dia takut dengan abang dia,,,,,,,

Tapi sememangnya sejuk hati aku bila tengok aiman anak yang sulong ..dia memang cepat tangkap bab-bab agama...siap cakap nak jadik ustaz ....aku harap cita-citanya akan mencapai kejayaan ,,,,


Inilah HAIKAL yang aku ceritakan....

Satu-satunya anak dara aku yang masih kecil...mmmm...masih kecil untuk dinilai..tp kerana terlalu dimanja oleh abg2 dia..dia naik kepala..semua benda dia punya ...ini gambar haikal masa menang pertandingan mewarna...punyam lah tinggi sifat konfiden..sebut je nama dia terus berlari amik hadiah..takut jugak salah org..almaklum nama haikal ada dua..tp ahamdulillah..hadiah itu miliknya juga..as a abah..aku bangga beb!!



























tu gambar anak sulung yang selalu menyejukkan hati aku ...tp dn adik2 garang..dgn kawan2 terus lemah..apa kawan nak semua bagi ..waduh!!!oklah..kita sambung citer lain kali..sejujurnya aku bersyukur dengan segalanya//...Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment