Saturday, September 19, 2009

Esoknye Hari Raya...Ep, 1

Sabtu, 19 Sept 2009.....





Persiapan memasang pelita 'minyak tanah'...aku highlight kan 'minyak tanah' sebab susah dah nak tgk kt bandar2 besar pakai pelita ni...kalau ada pun pakai pelita 'elektrik'...aku sendiri tak pasang kt rumah aku..kt kg baru pasang.....



tgh masak makanan tradisional bugis..'burasak & 'lepat luwey'....mana yg x familiar tu..'burasak' ni dibuat dr beras..lepat luwey plk pki pulut....my favourite kalau dicecacah dgn. daging masak kicap & ayam masak merah...mmmmm...nikmatnya Malaysia...kepada sedara2 aku di Indonesia jgnlah marah plk yer..kalau National Geographic ter...rakam



Ayahanda tercinta dah kepenatan...sebenarnya masa aku smpi mak & baba aku dah siapkan semua burasak & lepat luwey tu...sampai2 je memang dah tgh masak...nak tgu masak perlukan masa 8 jam....



dah masak pun...start masak pkl 5am...pkl 12pm dah boleh diangkat...buka puasa arini makan burasak & lepat luwey la nmpk gayanya.....



acara menukar langsir dan kusyen...dibantu oleh 3 org adik lelaki aku yg masih bujang dan 2 menantu mak aku...







1 comment:

Ahn said...

rjin gela bdk tu.ahahag

Post a Comment